Column: een bijzondere groep! Theatermaker Lisette aan het woord
12 december 2016

''Voor Bazen Verbazen heb ik samen met Pleun Peters een aantal weken vanuit de discipline theater gewerkt met een groep leerlingen van Voortgezet Speciaal Onderwijs A.J. Schreuder in Rotterdam.

 

De eerste dag van het project vroegen we de leerlingen om elkaar in tweetallen te interviewen over hun dromen in het leven en om deze dromen daarna te presenteren aan de rest van de klas. Dit was een enorme uitdaging voor de meeste leerlingen omdat ze het ontzettend eng vonden om in het middelpunt van de aandacht te spreken voor een groep. Maar ze deden het wel, stuk voor stuk, ieder op zijn eigen manier. Nog verlegen en vaak onverstaanbaar, blik naar de grond maar met ontzettend veel moed. Ik besefte al snel dat dit een bijzondere groep was.

 

Op de laatste dag, de dag van de werkgeversbijeenkomst, presenteerden ze zichzelf voor een groep totaal onbekende mensen. Als je me dat had verteld na de eerste les had ik je misschien niet geloofd. Maar al snel bleek dat ik deze dames en heren niet moest onderschatten en dat wilden ze ook de werkgevers laten weten: ‘Wij laten vandaag zien wie wij zijn, wie wij echt zijn. Wij willen bazen verbazen.’

 

Vol vertrouwen stonden ze daar, niet alleen vertrouwen in zichzelf maar ook in elkaar. En terecht, want ik heb hele mooie individuen leren kennen maar ook een behulpzame en zorgzame groep gezien. En dat is belangrijk, want als je weet dat er mensen achter je staan kan je zo veel meer.

 

Ik hoop dat werkgevers deze leerlingen naast een baan ook hun vertrouwen willen geven. Dat ze de tijd willen nemen om hen te leren kennen. De voorstelling eindigde met een protestmars waar de leerlingen grote borden boven het hoofd hielden met daarop hun goede eigenschappen. Ze lieten zien aan iedereen: ‘Je hebt misschien vooroordelen over mij, maar dit is wie ik echt ben!

 

Als theatermaker en mens heb ik in dit project weer gezien wat de waarde van tijd voor elkaar nemen is. Oprechte interesse tonen en verder kijken dan een idee of beeld wat je op voorhand hebt ontwikkeld, maar op basis van wat eigenlijk? De openheid en eerlijkheid van deze leerlingen zijn inspirerend en ik ben samen met mijn collega-docenten enorm trots op de groei die ze hebben doorgemaakt. En dit is pas het begin, dus ik stel voor dat u deze leerlingen gauw binnenhaalt in uw bedrijf.''

 

Lisette van Maanen, theatermaker